en
Ringwraith. Ringene kan altså udføre en slags ”wraithing”-proces
som transformerer en ringbærer om til en Ringwraith.
Et ord som er ligestillet med wraith er shadow (skygge).
Tolkien bruger dette ord gentagne gange igennem LotR. Når Gandalf citerer
ringenes vers til Frodo (I/2/49) er den sidste linje:
”In the land of Mordor where the Shadows lie”
Senere når Gandalf falder i dybet ved Khazad-Dûm siger Aragorn (II/7/346):
”Gandalf the Grey fell into shadow.”
Man kunne tro at de primære associationer til skygge
er mørke, trussel eller måske forglemmelse, men Tolkiens pointe
er af en mere metafysisk type. Findes en skygge? Den findes ikke i den forstand
at den ”skabes” som en mangel på en anden ting – lys; og den findes
ved det at den har en form og kan have fysiske egenskaber såsom kulde
og mørke. I eventyr kan de endda blive løst fra den form de
bliver projiceret fra. (jf. Peter Pan). Derfor er den lille variation Sam
laver på ringverset i slutningen af digtet om Gil-galad en vigtig detalje,
da den indikerer at skyggerne eksisterer (I/11/181) (min fremhævning):
”(…) for into darkness fell his star
in Mordor where the shadows are.”
Ligesom wraiths er både fysiske og ikke-fysiske,
kan en skygge tage en form for liv selv og blive et væsen.
Denne modsætning er en tydelig parallel til Tolkiens
fremstilling af ondskab i LotR. Hele begrebet ondskab og ondskabens oprindelse
er et problem i et univers skabt af en menneskekærlig Gud (som Tolkien
troede fuldt og fast på, idet han var katolik).
Der er to2 meninger om ondskabens natur som begge er dybt
rodfæstede og stadig relevante, men som begge er i et uhjælpeligt
modsætningsforhold: den boethianske og den mannikæiske.
Ondskab ifølge Boethius
Den Romerske senator Boethius skrev i det sjette århundrede
De Consolatione Philosophiae, imens han sad i fængsel med en dødsdom
for forræderi. I den prøvede han at beskrive ondskabens natur
og dens oprindelse. Boethius var selv kristen, men forsøgte at nå
sine konklusioner ved hjælp af logik alene, uden at nævne hverken
Kristus eller kristne doktriner.
Det boethianske synspunkt er dette: der findes ikke noget
der er ondskab. Ondskab er manglen på godhed; ganske som en skygge
er manglen på lys. Dette betyder at der ikke findes noget ”ondt” væsen
i sig selv, men at der er godhed i alle ting, og at ondskab kun er godhed
fordærvet.
Dette er tydeligt repræsenteret igennem hele LotR.
Næsten alle ting der er onde har været gode. Orker har været
elvere, men er blevet fordærvet af Morgoth3 lang tid før LotR finder sted, og Sauron var oprindeligt en god Maia4 som også blev fordærvet. Frodo taler lidt over evne da han siger dette om Orkerne (VI/1/893):
Previous Next Home top